Lahden Vihreiden kevätkokous 25.4.2023 päätti esittää Aleksi Mäntylää Vihreiden puoluesihteeriehdokkaaksi Hämeen Vihreille. Hämeen Vihreät päättää esityksistään puolueen luottamustehtäviin 6.5.2023 kevätkokouksessaan ja lopullinen päätös puoluesihteeristä tehdään Seinäjoen puoluekokouksessa 10.6.-11.6.2023.

Ajatus ehdokkuudesta ei syntynyt Mäntylälle hetkessä, vaan se oli pidemmän mietinnän tulos.

“Kyseessä ei ole hetken mielijohde, vaan pitkään kypsynyt ajatus. Harkitsin jo neljä vuotta sitten vakavissani lähteä mukaan puoluesihteerikisaan edellisen puoluesihteerin Lasse Miettisen kausien tullessa täyteen. Tuolloin totesin elämäntilanteeni liian haastavaksi lukuisine kuntapuolen luottamustehtävineen Lahdessa. Nyt tilanteeni on siinä mielessä selkeämpi”, toteaa Mäntylä.

Aleksi Mäntylä on toiminut muun muassa Lahden Vihreiden nuorten puheenjohtajana vuosina 2006-2007, Vihreiden puoluehallituksen jäsenenä vuosina 2009-2011, Lahden kaupunginvaltuutettuna vuosina 2010-2021, Lahden kaupunginhallituksen varapuheenjohtajana vuosina 2017-2021 ja Hämeen Vihreiden toiminnanjohtajana vuosina 2013-2022. Tällä hetkellä Mäntylä työskentelee kunta- ja alueasioiden suunnittelijana Vihreiden puoluetoimistolla.

Mäntylällä on kattava tuntemus Vihreästä kentästä sen eri tasoilla ja näkemystä siitä, mihin Vihreiden tulee nyt kiinnittää toiminnassaan huomiota.

“Ensinnäkin toimintamme on muuttunut liian vakavamieliseksi. Tarvitsemme tekemiseemme ilon mukaan ja meidän pitää oppia välillä nauramaan itsellemme”, miettii Mäntylä.

Hän katsoo myös, että Vihreät on asemoitunut liian lähelle Demareita ja Vasemmistoliittoa kuluneen hallituskauden aikana.

“Meidän pitää pystyä erottautumaan selväksi vaihtoehdoksi, jolloin äänestäjän hyppiminen kolmen puolueen välillä ei ole niin helppoa.”

Mäntylän mukaan Vihreiden tulee myös panostaa tiedolla johtamiseen.

“Etsitään parhaimmat kampanjat Euroopasta ja kopioidaan niistä parhaimmat osat osaksi toimintaamme. Samalla selvittäisiin, missä olemme epäonnistuneet ja miten opimme virheistämme”, lopettaa Mäntylä.

MEDIATIEDOTE PDF-MUODOSSA