Vihreät esittää Suomen suurille kaupunkiseuduille uutta lähijunien pilottikokeilua, jolla palautetaan säännöllinen lähijunaliikenne ja vanhojen “lättähattujen” seisakkeet takaisin isoille kaupunkiseuduille. Kokeilulla tuotaisiin jopa miljoona suomalaista lähijunaliikenteen pariin. Kokeilun myötä vihreät haluaa lisätä merkittävästi Lahden ja Kouvolan välistä lähijunaliikennettä.
–Vielä 1970- ja 1980-luvuilla Suomen kaupunkiseuduilla matkustettiin lättähatuiksi kutsutuilla junilla, joista vielä monella on lämpöisiä omakohtaisiakin muistoja. Kun kaupungit täyttyivät autoista, monet vanhat lähijunaseisakkeet purettiin, mutta valmiit paikat seisakkeille jäivät jäljelle. Nyt on aika palauttaa kattava lähijunaliikenne Suomeen, Vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio sanoo.
Vihreät esittää säännöllistä lähijunaliikennettä Turun, Tampereen, Oulun ja Lappeenrannan kaupunkiseuduille sekä Lahti-Kouvolan -radan lähijunille yhden tunnin vuoroväliä.
–Säännöllinen lähijunaliikenne tulee aloittaa vuoteen 2023 mennessä. Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa näillä kaupunkiseuduilla jo tällä hallituskaudella ja saatettavissa loppuun vuoteen 2030 mennessä, Mustakallio esittää.
Lahden ja Kouvolan välillä on viisi käytössä olevaa juna-asemaa, joilla lähijunat pysähtyvät.
– Haluamme saada lähijunat kulkemaan Lahti-Kouvola -välillä jopa tunnin välein. Lahti pyrkii olemaan hiilineutraali kaupunki vuonna 2025. Lähijunayhteyksien kehittäminen myös idän suuntaan auttaisi Lahden ilmastotavoitteiden saavuttamisessa ja vauhdittaisi asema-alueiden kehittämistä, sanoo Lahden vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu Riina Puusaari.
Lähijunaliikenteelle on olemassa kasvava kysyntä. Vuonna 2020 toteutettiin lähijunapilotti muun muassa Tampereen ja Nokian välillä.
–Tampereen ja Nokian pilotti osoitti, että jopa koronavuonna lähijunien käyttäjämäärä kasvoi 47 prosenttia. Kun koronakriisistä päästään yli, olisi kaupunkiseuduilla suurta potentiaalia lähijunaliikenteen kasvattamiseen. Me vihreät haluamme, että entistä useammalla suomalaisella olisi mahdollisuus matkustaa vähäpäästöisellä ja miellyttävällä tavalla, Mustakallio toteaa.
Lähijunaliikenteen lisääminen olisi merkittävä ilmastoteko.
–Lähijunien päästöt ovat parhaimmillaan jopa 98 prosenttia pienemmät kuin henkilöautoliikenteen päästöt. On vaikea keksiä tehokkaampia keinoja toteuttaa liikenteen päästövähennyksiä, Mustakallio korostaa.
Seisakeverkoston kustannukset ovat arviolta 20–40 miljoonaa euroa. Seisakkeiden rahoittamiseen voidaan käyttää Euroopan kestävän kehityksen rahastoa sekä valtion infra-budjettia.
Lue lisää Vihreiden esittämästä seisakeverkostosta sivulta: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/suomi-lahijunaan/
Vapaasti median käyttöön tarkoitetut painokelpoiset kartat esitetyistä seisakkeista löytyvät kansiosta: https://drive.google.com/drive/folders/177qAalD5gfJPyNgskROFvB3_KJlsrQtp?usp=sharing
Lisätietoja antaa
Riina Puusaari, Lahden Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja, puh. 044 575 0631
Jaakko Mustakallio, Vihreiden varapuheenjohtaja, puh. 045 652 0589
Hienoa, meiltä vielä kaivataan Kärkölä-Herrala-Nostava-(Okeroinen/Hennala)-Lahti lähijuna