Tämä teksti kertoo sen, mitä tapahtuikaan Valtakunnallisessa kalastuspäivässä?

Kaunis sää suosi tapahtumaa, joka keräsi runsaasti kalastamisesta, kaloista ja luontoympäristöstä kiinnostuneita kuntalaisia. Mahtavaa että pääsitte paikalle!

Tiesittehän että Lahden Vihreät toimii aktiivisesti alueen järvien paremman tilan puolesta, sekä edistää toimillaan kestävää kalastusta, ja vähempiarvoisten kalalajien hyötykäyttöä kuntalaisten ravinnoksi. Tätä varten olemme jo tovi sitten luoneet konseptin, joka pitää sisällään todellisen ilmiön. Konseptin pohjana olemme järjestäneet lähiöissä Lahden Vihreiden Järvikalapäiviä, joissa olemme tarjonneet Vesijärven särkeä kalapihvien muodossa. Maaliskuussa kuluvaa vuotta veimme ajatuksen särkipihveistä uudelle tasolle ja lanseerasimme ilmiön, joka nykyisin tunnetaan maakunnassa nimellä särkiburgeri.

Tuote koostuu hoitokalastuksella saadusta Vesijärven särjestä, joka massataan ja maustetaan omalla reseptillämme, Oululaisen tummasta Reissumiehestä ja kotitekoisesta remouladesta, jonka kanssa ei säästellä, ja jonka resepti on myös aikaansaannostamme. Kalapihvit paistamme aina kirkastetussa voissa muurikkapannulla.

Kuten kuvastakin käy ilmi, särkiburgeri oli todella haluttu ja sen takia saavuttiin teltallemme naapurikunnista asti.
Olimme paikalla klo 12-19 välisenä aikana. Tuona aikana 400 erinomaisen ruoan päälle ymmärtävää vierailijaa, niin pientä kuin isoa, saivat oman burgerinsa. Yhtä monelle tarjosimme mehua ja avotulella valmistettua pannukahvia. Lienee turha sanoa, että asiakastyytyväisyys oli totutun täydet 100%.

Asiakkaat kertoivat saapuneensa paikalle, koska yksi oli kuullut keskikaupungilla puhuttavan purilaisesta, toinen oli kuullut asiasta aamulla radiosta ja kolmas oli seurannut teltalta leijailevaa tuoksua. Kävi niinkin, että särkiburgerimme noteerattiin kesäkuussa julkaistavaan Vetouistelu- lehteen, sen verran kovan vaikutuksen herkku teki toimittajaankin.

Järjestimme vieraille arvonnan, jonka palkintona oli 30€ arvoinen lahjakortti Erä-Lindroosille. Arvontalappuja palautettiin satamäärin, mutta onnetar saattoi suosia vain yhtä henkilöä. Tällä erää onnetar suosi Leena Halttusta Lahdesta. Vihreät onnittelee voittajaa ja toivottaa kireitä siimoja alkaneelle kesäkalastuskaudelle! Lahjakortti postitetaan tänään.

Ruokailijoille tuomme tiedoksi särjen loistavat ravintoarvot: 100 grammaa särkeä sisältää energiaa 117 kcal, proteiinia 17,3 g, hiilihydraattia 0 g ja rasvaa 5,3 g.

Pyrimme tuomaan hoitokalastussaaliin kuntalaisten lautaselle. Tätä varten olemme käynnistäneet pidempiaikaisen hankkeen, josta tiedotamme myöhemmin lisää. Tykkäämällä Facebook- sivustamme ja/tai seuraamalla kotisivuamme olet kartalla siitä, mitä kala-aiheista tapahtuu toimestamme milloinkin ja missä.

Lopuksi voinemme kertoa, että julkaisemme tällä samaisella sivustolla paljon kysytyt reseptimme niin särkimassaan kuin remouladeenkin.

Järjestäjä yhteistyökumppaneineen kiittää kaikkia tapahtumaan osallistuneita!