Viime aikainen pyöritys Launeen koulurakennuksen mikrobiongelmista on osa huomattavasti suurempaa ongelmaa. Lahdessa on tällä hetkellä lukuisia ongelmarakennuksia, jotka ovat kaupunginhallituksen alla toimivan Tilakeskuksen hallinnoimia. Valitettavasti Launeen koulun tilanteesta on poliitikoilla ollut liian vähän tietoa. Tämä on aiheuttanut hankalan tilanteen ja ratkaisun saaminen tähän ja muihin ongelmarakennuksiin on siksi prosessina suuri.

Koska ongelmarakennuksia on lukuisia – osaa niistä myös kunnostetaan paraikaa – pitää korjaukset tai uudisrakentamiset pystyä priorisoimaan. Tätä varten tarvitsemme Tilakeskukselta julkisuuteen kattavan listan kaikista julkisista rakennuksista ja niiden kunnosta. Tämän jälkeen voimme käydä tarvittavan arvokeskustelun siitä, missä järjestyksessä näihin ongelmarakennuksiin käydään käsiksi. Kaikkien rakennusten laittaminen kuntoon kerralla ei ole mahdollista – niitä on yksinkertaisesti liikaa. Se olisi kestämätön ratkaisu mm. rakentamisen laadun kannalta, koska päteviä urakoitsijoita ei ole tarpeeksi.

Vihreät peräänkuuluttaa avointa arvokeskustelua julkisten rakennusten tilasta ja uusimis- sekä korjaustarpeesta.

Aleksi Mäntylä
Lahden vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja