Olemme järjestämässä Lahden peruskouluverkkoratkaisuja koskevan yleisötilaisuuden Kouluverkkoja kokemassa to 17.6. klo 18-20 Lyseon peruskoululla. Merkittävää tilaisuudessa tärkeän aiheen lisäksi myös yhteistyö kaikkien valtuuston pienpuolueiden kesken.

Seminaarin tarkoitus on lisätä poliittista keskustelua ennen syksyn vaikeita kouluverkkoratkaisuja. Tilaisuus on jatkumoa 17.5.2010 jättämällemme valtuustoaloitteelle koskien kouluverkkoselvityksen täydentämistä.

Keväällä hyväksytty kaupungin tuottavuusohjelma linjasi, että sivistystoimialla haetaan 1.66 Meur säästöjä mm. palveluverkkosuunnitelmien toimenpiteitä toteuttamalla. Käytännössä tämä tarkoittaa muutamien koulujen (Anttilanmäki, Metsäkangas, Lyseo) lakkauttamista ja koulujen yhdistämistä suuremmiksi yksiköiksi, joka lisää tuottavuutta eli ”tehokasta ja taloudellista toimintaa tilojen näkökannasta”. Minkäälaisia muita pitkän aikavälin tarkastelunäkökulmia (oppilaiden hyvinvointi, asuinalueiden vetovoima) tai vaihtoehtoisia tarkasteluja ei selvitykseen ole mahtunut.

Mikä vaikutus lähikoulun häviämisellä on asuinalueen houkuttelevuuteen? Asemanseutu on eräs Lahden vahva kasvusuunta myös asumisen suhteen. Alueelle halutaan lisää työikäistä väestöä, jolla todennäköisesti on myös lapsia. Miten kaukonäköistä on lakkauttaa terve, OAJ:n Vuoden koulu, oppilaitos tai päiväkoti -kilpailussa kunniaa niittänyt 100-vuotias Anttilanmäen koulu? Saavutetaanko tällä todellisia säästöjä?

On aivan totta, että Lahdessa koulujen kiinteistökulut ovat per oppilas ovat maanlaajuista kärkipäätä. Isojen toistuvasti sisäilmaongelmista kärsivien koulujen toistuvat peruskorjaukset kasvattavat kiinteistökuluja myös roimasti – miten paljon yksittäisten pienempien koulujen lakkauttaminen kaunistaisi tilastoja?

Vai olisiko meidän aika alkaa arvostaa pienempiä koulujame asiaankuuluvasti ja pohtia säästöjen hakemista toimialojemme rakenteista? Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen mukaan sivistyslautakunnan organisaatiossa saattaa olla hieman ”löysää”, josta voisi myös niistää jokusen euron tuottavuuden hengessä.